Finlayson

Uudistetut prosessit ja panostus digitaaliseen liiketoimintaan mahdollistivat huiman kasvun ja muutosnopeuden.
Mainonnan kanavat 2020

+ 258 %

Verkkomyynti 2020

+ 199 %

Verkkokauppa on tuottanut hyvin, mihin oikein kohdennetulla markkinoinnilla on ollut valtava merkitys. Perinteistä printti-ilmoittelua on vähennetty, ja markkinointirahoja suunnataan yhä enemmän digitaaliseen puoleen. ”

Finlayson-Mikko-Koponen-2

Mikko Koponen

Toimitusjohtaja,

Finlayson Oy

Finlayson on 200-vuotias uskalias, trendikäs ja vastuullinen kotimainen tekstiilialan yritys. Finlaysonilla on noin 60 kivijalka, shop-in-shop ja pop-up -myymälää ympäri Suomen, sekä verkkokaupat finlayson.fi ja finlaysonshop.com, joista myydään yrityksen tuotteita Suomeen ja ulkomaille.

Vuoden 2020 liikevaihto kasvoi 43 prosenttia 43 miljoonaan euroon ja tulos oli 2,3 miljoonaa voitollinen.

LÄHTÖTILANNE

Kun yhteistyö aloitettiin 2016 verkkokaupan taustassa oli haasteita. Puutteellinen analytiikan implementaatio vaikeutti liiketoiminnan järjestelmällistä kehittämistä, ja useat digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet olivat hyödyntämättä.

Arvo aloitti silloin Google Ads, Microsoft Ads ja Facebook mainonnan Finlaysonin kanssa. Yhteistyön alussa tavoitteena oli myynnin ja katteen kasvattaminen parempien toimintamallien kautta, sekä ROAS-lukujen parantaminen.

Pian mainonta laajennettiin myös Instagramiin. Mainonta saatiin myös ensimmäisten joukossa päälle, kun Google Ads Shopping ja Pinterest mainonta avattiin Suomessa.

Susanna Riipinen, digitaalisen markkinoinnin päällikkö kertoo: ”Arvo Partners on toiminut yhteistyökumppaninamme jo vuodesta 2016. Yhteistyössä Arvo Partnersin kanssa olen eniten arvostanut Arvon strategista otetta digitaalisen liiketoimintamme sekä markkinointimme kehittämiseen. Yhteistyömme aikana olen aina voinut luottaa siihen, että Arvo Partnersin erityisasiantuntijat pitävät meidän tiimimme ajan tasalla alan nopeasti kehittyvissä muutoksissa. Arvo Partnersin proaktiivisuuden ansiosta olemme olleet ottamassa käyttöön muun muassa uusia mainosmuotoja ensimmäisten joukossa”, kertoo digitaalisen markkinoinnin päällikkö Susanna Riipinen.

RATKAISUT

Yhteistyön alkaessa digimainonnassa otettiin vahvasti huomioon myös kivijalkakaupat Digimainonta ei suinkaan tehty vain verkkokaupalle, vaan se tuki aidosti monikanavaista Finlaysonia. Mainontaa tehdään täysin yhtenäisesti brändin, ilmeen ja viestien osalta kaikissa digikanavissa ja kaikkia ostoskanavia varten.

LOPPUTULOKSET

“Arvostamme sellaista työkulttuuria jossa meillä voi olla avoin yhteistyö partnerimme kanssa ja voimme kehittyä yhdessä”, summaa Riipinen ja Erander.

2020 oli Finlaysonille uuden kukoistuksen aikaa. Kuten Mikko Koponen, Finlaysonin toimitusjohtaja toteaa Kauppalehdessä: “Olimme valmiit kun korona tuli, jo vuonna 2019 olimme panostaneet prosessien uudistamiseen ja digitaaliseen liiketoimintaan, uudistaneet verkkokaupan alustan ja ulkoasun sekä kaikki logistiset prosessit.”

Finlaysonin perinteistä printti-ilmoittelua on vähennetty ja yhä enemmän markkinointirahoja suunnattiin digitaalisen puoleen.

“Ilman digitaalista markkinointia emme olisi mitenkään pystyneet kolminkertaistamaan verkkokauppaamme” Koponen summaa Kauppalehdessä (KL 19.3.2021).

Arvo Partners hoitaa sekä Suomen että kansainvälisen verkkokaupan digitaalisen markkinoinnin ja on kehittänyt Finlaysonin analytiikkaa. Finlayson on edistyksellinen asiakas jonka kanssa uudet kanavat, automaatiot ja menetelmät otetaan ketterästi haltuun. Kaikissa Arvo Partnersin hallitsemissa digikanavissa yhteistyö on tuonut vähintään kolminumeroisia kasvulukuja sekä ennen koronaa ja sen aikana.

Verkkokauppojen kasvu on Salesforcen Shopping Index -tutkimuksen mukaan ollut vakuuttavaa, mutta Finlaysonin verkkokaupassa vuonna 2020 saavutettu 199 % kasvu on täysin poikkeuksellista. Mainonnan kanavat (Google Ads, Bing, Facebook, Instagram ja Pinterest) kasvattivat myyntiä samaan aikaan 258 %.