PKS
+ 100%
Uudet asiakkaat
+ 96%
”Yhteistyö Arvo Partnersin kanssa on ollut mielenkiintoista ja palkitsevaa. Alallamme on tapahtunut merkittäviä muutoksia, ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset ovat luoneet kysyntää uudenlaisille sähkötuotteille.
Arvo Partners on saavuttanut ja ylittänyt kaikki mainonnan tavoitteet, ja heidän kanssaan on miellyttävää työskennellä. Saamme apua kaikissa verkkokauppaan ja sen kehittämiseen liittyvissä asioissa. Arvostamme kumppanuutta ja katsomme tulevaisuuteen optimistisesti.”
Ville Kärki
Markkinointipäällikkö,
PKS Sähkökauppa
Pohjois-Karjalan Sähkö (PKS) on vuonna 1945 perustettu suomalainen energiayhtiö, joka erikoistuu uusiutuvan energian tuotantoon ja kattaviin sähköpalveluihin. PKS:llä on vahva alueellinen läsnäolo, ja se tarjoaa sähkön myynti-, jakelu- ja verkkopalveluja eri puolilla Suomea. Kestävyydelle ja innovaatioille omistautunut PKS pyrkii tarjoamaan luotettavia ja edistyneitä energiaratkaisuja asiakkaidensa muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi.
HUOM! Arvo Partners pääsi tällä casella European Paid Media Awards -finalistiksi!
HAASTE
PKS Sähkökaupalla on vahva presenssi Pohjois-Karjalan alueella, sekä hyvä tunnettuus Pohjois-Karjalan alueella. Kuitenkin huolimatta vahvasta läsnäolosta paikallisella markkinalla, myynnin laajentaminen valtakunnallisesti oli osoittautunut haastavaksi. Kampanjointia oli tehty, mutta digitaaliset markkinoinnin keinot eivät olleet riittävän kattavasti käytössä. Tahtotilana oli kasvattaa sähkösopimusten myyntiä kannattavasti siellä missä kysyntää on, paikkakunnasta riippumatta.
Lisäksi yksi sähkötuotteista – Priima-pörssisähkö – oli kuluttajamarkkinoilla vaatimattomasti esillä. Valtakunnallisen laajentumisen lisäksi tahtotilana oli lisätä Priiman myyntiä merkittävästi. Brändäystoimenpiteet oli jätetty minimiin, osittain vahvan paikallisen näkyvyyden vuoksi.
Ennen digitaalisen markkinoinnin skaalaamista oli olennaista tarkentaa konversiomittausta ja parantaa ymmärrystä myynnin lähteistä, volyymeistä, sekä uusien ja nykyisten asiakkaiden jakaumasta.
STRATEGIA JA RATKAISU
PKS Sähkökaupan ja Arvo Partnersin projekti aloitettiin analytiikan ja mittauksen parantamisella. Mainosstrategiaa uudistettiin laajentamalla jatkuvan kampanjoinnin mallia läpi digitaalisten mainosalustojen.
Uusia video-, kuva- ja tekstisisältöjä tuotettiin monipuolisesti. Koska PKS Sähkökaupan keihäänkärkenä ovat pörssihintoihin perustuvat sähkösopimukset, oli ainutlaatuinen Priima -sähkösopimus luonnollinen valinta tuotemarkkinoinnin lippulaivaksi muita sähkötuotteita kuitenkaan unohtamatta.
Uudistettu portfolio sisälsi enemmän brändiä kehittävää sisältöä sekä yksityiskohtaista, Priiman ominaisuuksiin keskittyvää mainontaa. Tällä uudistuksella pyrittiin paremmin korostamaan tuotteiden myyntiargumentteja valituille kohderyhmille.
Keskeisiä strategisia elementtejä olivat:
- Mainonnan Sisällön Laajentaminen: Kehitettiin laajempi valikoima mainoksia eri formaateissa, jotka esittelivät sekä brändielementtejä että erityisiä tuotteen ominaisuuksia.
- Parannettu Analytiikka: Parannettu konversioseuranta, yksityiskohtainen analysointi uusien ja nykyisten asiakkaiden välille jakautuvista myyntimääristä sekä selkeä ero kuluttaja- ja B2B-asiakassegmenttien välillä.
- Kohdennettu Mainonta: Tarkennetut kohdennusstrategiat, jotka suunnattiin erityisryhmille, kuten opiskelijoille, omakotiasujille, kerrostaloasukkailla ja kapeille segmenteille, kuten koiranomistajille, urheilufaneille ja second-hand tuotteista kiinnostuneille.
- Tuotekohdennus: Asiakasanalytiikan havainnot osoittivat, että kerrostaloasukkaat ja opiskelijat arvostivat helppoutta, luotettavuutta ja edullisuutta, kun taas omakotiasujat reagoivat parhaiten hintatietoisuuteen, hinnan täsmällisyyteen ja hinnan kiinnittämiseen.
TULOKSET
Kampanja tuotti merkittäviä tuloksia:
- Asiakaskasvu: Yli 100% kasvu Priima-tuotteen asiakashankintoihin.
- Uusien Asiakkaiden Hankinta: 96% kasvu uusien asiakkaiden hankinnassa maksetun mediamainonnan kautta edelliseen vuoteen verrattuna.
- B2B-asiakkaiden Kasvu: Merkittävä kasvu B2B-asiakkaissa, huomattavasti tavoitteet ylittäen.
- Myynnin Osuus: Mainonnan osuus oli 30% verkkokaupan kokonaismyynnistä, mikä on huomattava kasvu alkuperäisestä luvusta.
Strateginen painotus valtakunnalliseen näkyvyyteen kannatti, johtaen merkittävään kasvuun. Parannettu analytiikka mahdollisti PKS Sähkökaupalle myynnin tarkan seurannan eri asiakassegmenteissä, tuotteiden katteiden tarkkailun ja myynnin lähteiden tunnistamisen. Tämä analyyttinen tarkkuus varmistaa myös tulevien projektien onnistuneen toteutuksen.
Valtakunnallinen näkyvyys kasvoi merkittävästi, mikä näkyi lisääntyneinä brändihakuina hakukoneissa. Priima -pörssisähkösopimuksen tuoteominaisuudet, kuten hintakiinnitys vastasivat asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja edelleen vauhditti Priiman kasvua.