Intersport x Arvo Partners

Hakukäytös tapaa asiakasdatan: Hakukoneoptimoinnilla pyöräilynäkyvyyden paalupaikalle
Pyöräilyn orgaaninen liikevaihto

+ 2X

Pyöräilyn transaktiot

 + 2X

Asiantuntijatyössä ihmiset ovat keskiössä molemmin puolin – tekemisessä pitää olla intoa niin asiakkaan kuin kumppanin puolelta. Arvo Partnersin aktiivinen lähestymistapa ja datasta johdetut toimenpiteet ovat auttaneet meitä tekemään parempia päätöksiä ja rakentamaan kasvua. Heidän lähestymistapaansa liiketoiminnan ja strategian tukemiseksi on ollut inspiroivaa ja innostavaa seurata.

Aki Kaipainen

Head of Digital Marketing and Development,

Intersport Finland Oy

Intersport on Suomen urheilukaupan markkinajohtaja, jonka menestys pohjustuu urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden laajaan valikoimaan, laadukkaisiin tuotteisiin, sekä ensiluokkaiseen asiakaspalveluun. Intersport-brändi palvelee kuluttajiaan yli 5300 kaupassa ja 42 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2022 Intersport teki 214 M€ liikevaihtoa ja työllistää yli 900 henkilöä eri työtehtävissä.

LÄHTÖTILANNE

Arvo Partners ja Intersport aloittivat yhteistyönsä hakukoneoptimoinnin parissa vuonna 2023. Intersportin tavoitteena oli kasvattaa myyntiään ja markkinaosuuttaan pyöräilyn kategorioissa, erityisesti kysytyimmän kategorian, sähköpyörän kanssa. Pyöräily on Intersportille merkittävä sesonkikategoria, jonka tärkeys ja kasvumahdollisuudet oltiin jo aiemmin tunnistettu, mutta kasvupotentiaali realisoitui kaudella jopa arvioitua suurempana. Tässä Arvon vahvalla verkkokauppakokemuksella ja datalähtöisen kasvun toteutuksen mallilla oli merkittävä rooli.

RATKAISU

Toimet aloitettiin ottamalla ensin askel taaksepäin. Intersportin pyöräilyosaston liiketoiminta, asiakasryhmät ja tavoitteet auditoitiin, jotta muodostettiin käsitys sekä intersportin että heidän asiakkaidensa tavoitteista ja tunnistettiin kehityskohteet. Vaikka tavoitteena oli kehittää koko pyöräilykategoria, tunnistettiin sähköpyörät, työsuhdepyörät ja maastopyörät kärkituotteiksi ja ensisijaisiksi kehityskohteiksi. Näin varmistimme parhaan mahdollisen resurssien käytön. 

Arvon strategia keskittyi konversiokeskeiseen orgaanisen näkyvyyden kehittämiseen, joka toteutettiin neljävaiheisella mallilla.

  1. Suorien ja epäsuorien kotimaisten ja kansainvälisten kilpailijoiden analyysointi parhaiden käytäntöjen varmentamiseksi
  2. Käyttäjä- ja asiakaskokemusdatan analysointi käyttäytymismallin luomiseksi
  3. Ensimmäisten vaiheiden havaintojen pohjalta tehtävät avainsanatutkimukset ja sivuston pyöräily-sisältöjen ja -kategoriasivujen kriittinen tarkastelu
  4. Kehitystoimenpiteiden ohjeistukset, aikataulutus ja seurannan asentaminen toimenpiteiden vaikutusten monitorointiin

Ylläpidimme vahvaa dialogia Intersportin tekijöiden kanssa mallin vaiheiden aikana, saaden palautetta, joiden avulla rikastettiin mallin aikana tehtyjä havaintoja.  

Kehitysprosessin aikana muutettiin lukuisten kategorioiden layouttia, strategista sisäistä linkitystä lisättiin, sisältöjä kehitettiin ja käyttäjäkokemusta parantavia elementtejä lisättiin artikkelien kehittämisen ja avainsanojen harkitun käytön avulla. Jokaiselle kehitetylle pyöräilyn sivulle laadittiin selkeä roolitus, korostaen Intersportin auktoriteettia pyöräilyn ilmiössä.

LOPPUTULOKSET

Onnistunut yhteistyö ja strategiset toimenpiteet johtivat merkittävään kasvuun pyöräilykategorian suorituskyvyssä reilussa kuukaudessa:

Kaikki Pyöräily-kategorioiden tuotteet

  • 2x Liikevaihto YoY
  • 2x Transaktiot YoY
  • 2x Kävijöiden konversioaste YoY

Sähköpyörät 

  • 2,5x Liikevaihto YoY
  • 1,6x Transaktiot YoY
  • 1,7x Kävijöiden konversioaste YoY

 

Lisäksi Intersportin pyöräilykokonaisuus sai merkittävästi lisää näkyvyyttä orgaanisesti. Ei-brändillisten hakutermien näyttökerrat (Impressions) kaksinkertaistuivat. 

Intersport ja Arvo Partners aikovat jatkaa yhteistyötään pyöräilykokonaisuuden lisäksi myös muiden tunnistettujen kokonaisuuksien parissa.